Lördag - whats up!

Lördag



Idag är det lördag och det är en av mina vilodagar. Nånting som är väldigt viktigt när man tränar är att ha både långsiktiga mål och delmål. Båda är ytterst viktigt när det kommer till de resultat man är ute efter.

Med bestämda mål så kan man öka sin motivation och öka sin prestation i sin träning.

Mitt långsiktiga mål just nu är öka väldigt mycket i muskelmassa, vilket kräver protein, kalorier och mycket hård träning. 

För att nå detta mål så krävs det särskilda delmål, och det första delmålet man måste ha är, när ska jag träna och när ska jag vila? 

Jag vet på ett ungefär när ja behöver vila innan det händer, men självklart så måste man anpassa sig efter sin kropp. Om du bestämt att du ska träna ben på lördag men upptäcker kanske att dina ben inte är tillräckligt återhämtade, så kan det vara smart att vila en extra dag. Att vila en extra dag gör dig inte svagare, snarare starkare. Dina muskler växer när du återhämtar dig, och den största återhämtningen sker vid sömnen. 

Mitt eget delmål i detta fallet är att vila ungefär varannan dag. Det gör så att ja inte blir sliten, om ja skulle träna t ex 5 ggr i veckan i ett år framåt nu, så är chansen ganska stor att ja behöver ta ut väldigt stora viloperioder framöver, pågrund av att vårat psyke och våran kropp har begränsningar. 

Jag säger inte att det är fel att träna varje dag eller träna 5-6 ggr i veckan, men i mitt träningspogram är det fel approach, kanske inte i ditt, alla tränar olika! :) 

Idag har jag träningsvärk i Biceps, lats och baksida lår. Mitt nästa pass kommer vara på måndag då jag planerar att träna bröst med en kompis. Så imorgon kommer jag också vila från styrketräning, kommer bara gå på promenader och fokusera på äta rätt imorgon. Ses imorrn; KÄRLEK PÅ ER! :D 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0